24
Danmark
København

FAQ Stromma København

Ofte stillede spørgsmål

Her finder du svar på vores ofte stillede spørgsmål angående vores kanalrundfarter, Hop On-Hop Off busser, bådleje samt Baadfarten.

Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål nedenfor er du altid meget velkommen til at kontakte Stromma Københavns kundeservice enten på tlf.: 3296 3000 eller via mail på info@stromma.dk

FAQ Klassisk Kanalrundfart

  • Vi kan aldrig garantere overdækkede både, men bestræber os på at tilpasse bådtypen til vejret. Til gengæld tilbyder vi "regnvejrsgaranti": Er du på en åben båd og kommer der vand fra oven, tilbyder vi en gratis poncho/regnslag.

  • Ja, vi medtager mindre hunde, der kan være i en taske. Desuden skal hunden være vant til fremmede mennesker, så der ikke opstår problemer under sejlturen.

  • Der er ikke meget plads på båden, så klap- eller barnevogne kan desværre ikke medtages. Du er velkommen til at stille din klap- eller barnevogne ved vores afgangssteder Ved Stranden og Nyhavn. Dette er dog på eget ansvar, og vi anbefaler derfor også, at man har en lås med. 

  • På grund af bådenes nuværende indretning kan vi desværre ikke medtage kørestolsbrugere i bådene. Den eneste undtagelse er kørestolsbrugere, som selv, eller med hjælp fra personlig hjælper, kan komme over på et ordinært sæde. Ikke-sammenklappelige kørestole vil ikke kunne placeres i bådene. Sammenklappelige kørestole kan tages med ombord, hvis bådfører vurderer, at pladsforholdene giver mulighed herfor. 

  • Vores bådture stopper som udgangspunkt ikke undervejs. Der kan dog forekomme et kort ophold på Ved Stranden eller i Nyhavn alt efter sæson og drift.

  • Børn fra 0-5 år rejser gratis i følgeskab med en betalende voksen.
    Børn fra 6-15 betaler børnepris (50% voksenbillet).
    Fra 16 år betales den fulde billetpris.

  • Oplysninger om forsinkelser eller aflysninger vil så vidt muligt blive slået op på vores website. Du kan evt. kontakte kunderservice på tlf. 3296 3000 mandag-torsdag kl. 8-16 og fredag kl. 8-15:30.

  • Fundne genstande bliver lagt i billethuset på Ved Stranden, hvor man kan henvende sig. Du kan også udfylde vores Glemte sager formularen her.

  • 168 passagerer i de åbne både og op til 150 i de overdækkede både (heraf max 104 under tag).

  • Ja, der er redningsveste til alle ombord, også særlige veste i børnestørrelse. Hvis I kommer med en gruppe af børn, skal vi dog have besked, så vi kan sikre, der er nok børneredningsveste. 

  • Vi anbefaler, at du booker på forhånd, da du dermed kan sikre dig plads på din ønskede afgang. Det er også muligt at købe billet på dagen online eller i billethuset i Nyhavn eller på Ved Stranden.

  • Nej, det er ikke muligt at bruge rejsekort eller andre billetter til den offentlige transport på vores busser.

  • Ja, der kan betales med kort i billetkontorene. Vi modtager: Dankort, Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro, JCB, CUP og American Express. Vi kræver ikke gebyr for transaktionen.

  • Ja, du kan betale med Euro og amerikanske dollars. Bemærk venligst at vi ikke accepterer udenlandsk valuta under 1. Returpenge er altid i danske kroner. 

  • Vi benytter kassebonen som billet. Billetten scannes ved ombordstigning, men du beholder den og kan senere bruge den ifm. dit regnskab. Hvis du har en voucher, skal du få din kvittering fra dit købssted. Bemærk, at langt de fleste af vores ture er momsfri.

  • Ja, du må gerne have egne drikkevarer og diverse mad/snacks med ombord, så længe det ikke er til gene for de andre gæster. Husk venligst at tage flasker/glas og andet affald med efter turen. 

  • Nej, der er ikke toilet ombord i de almindelige kanalrundfartsbåde. Der findes offentlige toiletter umiddelbart ved afgangspladsen i Nyhavn og på Ved Stranden.

  • Ja, det er der:
    Børnehaveklasse - 9. klasse får 50% rabat på børnebilletten
    10. klasse og op efter får 50% rabat på voksenbilletten
    Som institution kan I betale med EAN-nummer. Udfyld venligst denne formular hjemmefra og aflevér den i billethuset.

  • Nej, heller ikke til Flakfortet, vi må kun sejle inden for havnens område. 

FAQ Hop On-Hop Off Busser

FAQ Lejebåde

  • dette kort er det muligt at se de anløbssteder, hvor vi plejer at kunne lægge til med vores både.

    Vær opmærksom på, at ønsker du at starte eller slutte din tur uden for den grønne zone, tillægges der et gebyr på 550 kr. pr. afhentning/afsætning.

    Ønsker du at starte eller slutte din tur udenfor den røde zone, tillægges der et gebyr på 1.100 kr. pr. afhentning/afsætning.

  • Som udgangspunkt udlejes kun de overdækkede både, medmindre andet er specifikt aftalt ved bestilling. Har man booket en åben båd gennemføres sejladsen i en åben båd uanset vejret, og det er ikke muligt at bytte til en overdækket båd på dagen.

    De overdækkede både har plexiglastag over den midterste del af båden, samt udendørs siddepladser, forrest og bagerst. I tilfælde af godt vejr kan vinduerne på den overdækkede del af båden skubbes op i taget, så den overdækkede del af båden er åben i siderne.

  • Så længe vandstanden tillader det, kan vi sejle jer til stort set alle hjørner af Københavns Inderhavn. Den Klassiske Kanalrundfartstur rundt i Inderhavnen, forbi Den Lille Havfrue og gennem Christianshavns Kanal og Frederiksholms Kanal tager ca. en time. Ønsker man at komme hele havnen rundt, dvs. både Inderhavnen, Nordhavn og Sydhavnen tager dette ca. to timer.

    Hvis I har særlige ønsker til sejlruten, kan dette meddeles, når båden bookes, eller det kan aftales direkte med bådføreren på selve dagen. Aftales ruten direkte med bådføreren på dagen, kan vi ikke garantere at guiden kan guide uden for den normale sightseeingrute.

    Kanalbåde må ikke sejle passagersejlads på åbent farvand, og vi må derfor ikke sejle ud af selve Københavns Havn (dvs. forbi Trekroner Fortet og Slusen). Det er derfor ikke muligt at sejle ture til/fra f.eks. Tuborg Havn, Svanemøllehavnen, Kastrup, Oceankaj osv., ligesom vi ikke må sejle til Middelgrundsfortet eller Flakfortet.

  • Bådlejen inkluderer en kaptajn og en dansk/engelsktalende turguide.

  • Alle vores guider taler dansk og engelsk. Vi kan tilbyde andre sprog (tysk, fransk, spansk, italiensk) mod en merpris på 500 kr. i timen.

  • Turguiderne er en lovpligtig del af bådens besætning, og vil derfor altid være med om bord. Ønskes ikke en guidet tur, sejler guiden blot med som besætning/sikkerhedspersonale. Bådlejen koster det samme, uanset om turen skal guides eller ej.

  • Vi bliver kun 20 personer. Har I en mindre båd, vi kan leje?
    Kanalbådene er relativt store og kan rumme mellem 133 og 150 mennesker (76-104 i vinterhalvåret, da alle skal kunne side indenfor). Der kræves intet minimum antal gæster for at leje en hel båd, da bådene udlejes til en fast timepris.

    Er I en gruppe på max. 12 personer, kan I i sommerperioden booke en tur med vores lille elbåd Hygge. Hygge kan bookes til private sejladser fra Ved Stranden på fastsatte tidspunkter, I kan læse mere og booke en tur med Hygge her. Det er ikke muligt at booke skræddersyede ture med Hygge med andre start/slutsteder eller tider.

    Hvis I er et mindre selskab og sejladsen ikke nødvendigvis behøver at finde sted inde i København, kan I overveje at leje en båd til en sejlads på Lyngby Sø, Bagsværd Sø eller Furesøen, hvor vi driver Baadfarten. Læs mere om Baadfarten her: www.baadfarten.dk

  • Ja, kanalbådene sejler hver dag året rundt. I vinterhalvåret er alle både overdækkede og opvarmede.

  • Ja, man kan leje en båd hele døgnet, dog tillægges der et gebyr på 400 DKK per time for bådleje mellem kl. 21:00 og midnat. For sejladser efter midnat er startprisen 8.000 DKK.

  • Minimumsprisen pr. påbegyndt sejlads er altid en times bådleje, også ved kortere transportture.

  • Kan man også leje en båd i 1,5 time? Eller er det pr. påbegyndt hele time?
    Efter den første time, som er minimumsleje, kan båden lejes pr. 15 min., f.eks. kan man leje den i 1 time og 15 min., 1 time og 30 min. og så videre.

  • Ja, det er muligt at forudbestille både drikkevarer, morgenbrød, sandwiches, lette snacks eller et helt frokost- eller aftensmåltid til turen. Se vores forplejningsmuligheder og priser i følgende forplejningsliste. Der faktureres for det, der bestilles. Får man ikke spist og drukket det hele på turen, er man naturligvis velkommen til at tage resten med sig.

  • Ja, de cateringfirmaer vi samarbejder med kan godt tage højde for de mest gængse allergier og særlige kosthensyn. (Vegetarisk, vegansk, glutenfrit, laktosefrit, allergier for nødder og fisk/skaldyr). Dog skal vi gerne have besked i så god tid som muligt.

  • Vi skal modtage forplejningsbestilling senest 14 dage før sejldatoen, gerne før. Årsagen til dette er, at vi skal kunne nå at foretage bestilling hos vores leverandører, som ligeledes kan have brug for tid til at bestille råvarer fra deres leverandører.

  • Desværre, minimums forplejningsbestilling er til 25 personer/kuverter.

  • Nej, desværre. Kaffe og/eller the skal bestilles sammen med sandwiches, morgenbrød eller kage.

  • Ja, mod et engangsgebyr på 400 DKK + moms er det tilladt at medbringe egen forplejning på båden.

  • Det er tilladt at nyde et glas eller to ombord, men egentlige ”festsejladser” hvor hovedformålet er et stort indtag af alkohol er ikke tilladt. Vi forbeholder os ret til at afbryde en sejlads før tid eller helt at afvise gæster ved ombordstigning, hvis gæsterne er synligt berusede, ikke følger personalets anvisninger eller opfører sig på en måde så de er til fare for dem selv, andre gæster eller Strommas personale.

  • Hvis forplejningen er bestilt gennem Stromma sørger vi for oprydningen. Medbringer gæsterne egen forplejning, sørger gæsterne selv for oprydning. Oprydningen skal finde sted inden for den aftalte lejeperiode, dvs. båden skal være tømt og ryddet når lejeperioden slutter.

  • Båden vil normalt ligge klar ved det aftalte afgangssted senest 10 minutter inden turen er sat til at starte. Ønskes ekstra tid til oppyntning og anden klargøring, skal dette medregnes i lejeperioden og koster normal timepris.

  • Vi hjælper gerne med at booke et af vores faste jazzbands til et privat jazzcruise. Ønskes anden underholdning/guide bookes dette normalt af kunden selv, men vi hjælper gerne med forslag til musikere og foredragsholdere, der tidligere har været brugt på vores både.

  • Der er kun begrænset plads til større bagage på kanalbådene, men det vil normalt være muligt at få plads til 2-3 cykler eller barnevogne ude på fordækket. Større genstande skal af sikkerhedsmæssige årsager placeres, så de ikke blokerer midtergangen i båden.

  • Ja, rolige og renlige hunde er altid velkomne.

  • Ankommer I med bus kan vi anbefale at starte turen fra vores anløbsplads Ved Stranden, hvor busser normalt kan sætte gæster af direkte ved siden af afgangsstedet.

  • Almindelige (ikke elektriske) kørestole kan, ligesom cykler og barnevogne, medbringes i begrænset omfang. Da det p.t. ikke er praktisk muligt at have en rampe mellem båd og kaj, skal kørestolsbrugeren være i stand til at gå ned ad 4-5 trappetrin for at komme ned båden, samt yderligere trin for at komme hen til båden, afhængig af afgangsstedet.

    Vigtigt: Af forsikringsmæssige årsager må vores personale ikke bære/løfte gæster ned i båden. Hvis kørestolsbrugeren skal bæres om bord, er det derfor vigtigt at vedkommende selv har hjælpere med. Bemærk venligst at Stromma ikke kan stå til ansvar hvis der skulle opstå en situation hvor båden skal evakueres og gæsterne skal ud af båden.

  • Ja, det er muligt at tilslutte en smartphone til bådens anlæg via bluetooth. Ønsker man at høre musik på turen, kan dette med fordel nævnes ved bestilling, så vi inden turen kan tjekke at alt virker.

    Bemærk, at der pga. den tætte bebyggelse omkring kanalerne kun må høres musik, når båden befinder sig ude i selve havneløbet og kun i dagtimerne. 

  • Egne musikanlæg, soundbokse, DJ-setups og lignende er ikke tilladt på bådene.

  • Ikke alle både har et strømstik – hvis der skal bruges strøm til f.eks. en forstærker eller et anlæg er det derfor vigtigt at nævne dette, når båden bookes.

  • Der er ikke toilet ombord i de almindelige overdækkede både. Der er toilet om bord i vores to restaurantbåde (Klods Hans og Ole Lukøje), samt i el-båden (Den Lille Havfrue).

  • Grundet den begrænsede plads om bord opbevares der ikke glas, tallerkener og lign. I restaurantbådene. Medbringes egen forplejning er det derfor vigtigt selv at huske tallerkener, glas, oplukkere og hvad der ellers skal bruges til servering af den medbragte mad.

    Hvis der forudbestilles forplejning til turen fra Stromma, medfølger der passende engangsservice fra vores catering-leverandører.

  • Dette er desværre ikke muligt, men hvis der opstår behov for at kontakte os på selve dagen, kan der inden for almindelig kontortid ringes på vores hovednummer +45 3296 3000.

    Skulle man få akut brug for at kontakte os uden for kontortid (hvis man bliver forsinket, ikke kan finde båden eller lignende) skal man ringe til vores vagttelefon. Nummeret til vagttelefonen fremgår af ordrebekræftelsen på bådlejen.

  • Ved afbestilling af bekræftede ordrer gælder følgende:

    • Afbestilling mere end 4 uger før sejlads: Intet afbestillingsgebyr
    • Afbestilling mellem 4 og 2 uger før sejlads: 50% af bådlejen faktureres
    • Afbestilling mindre end 2 uger før sejlads: 100% af bådlejen faktureres

    Eventuelle udgifter til forplejning vil ligeledes viderefaktureres til kunden, hvis fristen for afbestilling hos vores leverandører er overskredet.

    Bemærk at ændring af datoen for sejladsen betragtes som en afbestilling, og at den aflyste dato derfor vil blive faktureret i henhold til vores afbestillingsbetingelser, hvis der er mindre end 4 uger til sejlads.

    Afbestilling skal ske skriftligt, og er først gået igennem når den bekræftes skriftligt af Stromma. Kunden har bevisbyrden for, at afbestillingen er kommet frem til Stromma.

    Mindre ændringer (justering af start/sluttidspunkt, start/slutsted, bådtype og lignende) kan foretages af kunden, hvis de er mulige. Det koster dog et ændringsgebyr på 250 kr. ekskl. moms, hvis ændringerne foretages mindre end 8 dage før sejlads.

    Eventuelle ændringer bør meddeles i så god tid som muligt, da der så er større chancer for at de kan lade sig gøre.

FAQ Baadfarten

  • Bådene er godkendt til et forskelligt antal passagerer:

    • Prinsesse Alexandrine: 47 passagerer
    • Prins Christian: 52 passagerer
    • Dana: 50 passagerer
    • Svanen: 60 passagerer
    • Frederiksdal Hjortholm: 85 passagerer
    • Frederiksdal Furesøen: 80 passagerer

    Ønsker du at leje en båd, vurderer vi sammen, hvilken båd der er bedst til dig.

  • På grund af bådens fysiske indretning kan vi desværre ikke have kørestolsbrugere med ombord på Baadfartens både.

    Den eneste undtagelse er kørestolsbrugere, som selv, eller med hjælp fra egen hjælper kan komme ombord på båden, og ikke have brug for kørestolen undervejs. Kørestolen kan stilles og evt. låses ved billethuset på Sorgenfrivej 23.

  • Alle Baadfartens både har tag. I tilfælde af dårligt vejr kan der sættes gennemsigtige sider på, der skærmer mod regn og vind.

  • Der er desværre ikke meget plads ombord og derfor medtages barnevogne ikke. Klapvogne kan medtages hvis kaptajnen vurderer, at der er plads og det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

    Barnevogne og klapvogne kan evt. stilles ved billethuset på Sorgenfrivej 23, på eget ansvar.

  • Ja, man må gerne medbringe mad og drikke ombord på bådene. Vær dog opmærksom på at tage hensyn til andre gæster på den begrænsede plads. Vil man holde picnic, kan man evt. stå af undervejs og nyde den medbragte mad i naturen for at tage med båden igen senere.
    Husk venligst at tage affald, glas og flasker med efter turen.

  • Ja, vuggestuer, dagplejer og børnehaver får 50%
    0. Klasse – 9. klasse får 50% rabat på børnebilletten.
    10. klasse og op får 50% rabat på voksenbilletten.
    Som institution kan I betale med Ean-nummer.

  • Turene er ikke med guide. Har I nogle spørgsmål til området eller bådene kan det være, at vores vært eller kaptajn kender svaret.

  • Ja, du kan stå af og på som du vil på alle stop undervejs på ruten. Din billet gælder hele dagen, men vær opmærksom på, hvornår sidste båd går, hvis du skal med tilbage igen.

  • Ja, det må man gerne, såfremt den kan være i en lille taske. Det er meget vigtigt, at hunden er venlig og vant til andre mennesker, da der kan være mange gæster med båden.

  • Der er ikke toiletter på bådene. Du kan finde et toilet ved billethuset på Sorgenfrivej 23.

  • Ja, der er redningsveste til alle passagerer og også særlige redningsveste til børn.

  • Ja, vi har pensionistbilletter.

  • Der betales voksenpris fra man er fyldt 16 år.

  • Ja, der kan betales med både kort og Mobilepay i billethuset samt direkte ombord på vores både.
    Vi modtager: Dankort, Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro, JCB, CUP og American Express.

  • Fundne genstande vil blive lagt i billethuset på Sorgenfrivej 23, hvor du kan henvende dig. Du er også meget velkommen til at sende en mail til kundeservice på info@baadfarten.dk

Tak! Du er nu tilmeldt
Denne hjemmeside understøtter ikke Internet Explorer. For at sikre, at siden virker rigtigt, anbefaler vi, at du bruger en anden browser fx Microsoft Edge eller Google Chrome.