GÆSTENS BEHOV ER I FOKUS
Hver eneste gæst er vigtig for Stromma. Derfor er vores motto, at dagens sidste gæst skal behandles med samme venlighed som dagens første.
FORRETNINGSKONCEPT
At skabe og tilbyde oplevelser og underholdning inden for kategorierne aktiviteter, ture og møder i det nordlige Europa.
MISSION
At skabe minder for livet ved at udvikle de mest kreative, overraskende og personaliserede ture og aktiviteter gennem vores portfolie af brands og ved at differentiere vores produkter og tjenester.
VISION
At være Nordeuropas førende bæredygtige producent og udbyder af ture og aktiviteter.
Hver enkelt af vores oplevelser skal være bedst i klassen sammenlignet med lignende oplevelser.
HISTORISK OVERBLIK
Strommas oplevelser bygger på stærke traditioner af historiske og kulturelle værdier. Strommas historie går helt tilbage til 1809, og vi er i dag den største udbyder af sightseeingoplevelser i Norden.
1809
Per Christiansen Rettig grundlægger P.C. Rettig & Co. i Gävle
1847
Per Christiansen Rettig starter Rettigska varvet
1897
Ångfartygs AB Bore Lines grundlægges
1968
Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal etableres
1978
Bore Turist Sightseeing bliver erhvervet
1991
Strömma City Sightseeing Stockholm bliver erhvervet
1992
Ångfartygs AB Strömma Kanal bliver erhvervet
1997
Bore Paddan bliver erhvervet
1999
Bore skifter navn til Strömma Turist & Sjöfart AB
1999-2009
Forskellige virksomheder erhverves, heriblandt Open Top Tours, Rederi AB Göta Kanal, Interbus AB, Ekmanbuss og Rundan Turisttrafik (grundlagt i 1947)
2011-2013
Forskellige forretninger bliver erhvervet i Danmark, Finland og Norge
2013
Royal Sightseeing bliver erhvervet
2015
Interbus, Viking Bus og Ekmans bus bliver solgt fra
2016
Canal i Amsterdam erhverves
2019
Stromma starter sightseeing operation i Berlin
I dag operer Stromma i København, Aarhus, Amsterdam, Utrecht, Stockholm, Gøteborg, Malmø, Helsinki, Oslo, Stavanger, Bergen, Ålesund, Geiranger og Berling. Strommas 30 forskellige brands inkluderer mange velkendte navne.
Siden 1990 har Stromma Kanalbolaget været kongelig hofleverandør. Titlen anses som kendetegn for svensk kvalitet.